Blogi informacyjne – rzetelny kanał czy wpływanie na reakcje odbiorców

Blogi informacyjne stanowią ważny kanał komunikowania się z innymi użytkownikami tzw. blogosfery. Nie tylko powstają na bazie aktualnych wydarzeń, ale dają możliwość ich szerszego komentowania i formułowania własnych, niezależnych od mediów opinii.

 

Blogi informacyjne doceniane są przede wszystkim za rzetelność przekazu, jako te, z których autorzy nie czerpią profitów. Dodatkowo cyfrowa przestrzeń daje blogerom możliwość bardzo szybkiej reakcji – zdarza się, że wyprzedają oni media, w których najważniejsze jest przestrzeganie pory emisji.

 

Cechy blogów informacyjnych

 

Blogi informacyjne, na tle innych, wyróżniają się przede wszystkim natychmiastowym czasem reakcji. Autorzy własnych wpisów nie są ograniczeni ramówką czy obowiązującym czasem wydania serwisu. Wystarczy im do pracy komputer z dostępem do Internetu, aby komentować bieżące wydarzenia polityczne, gospodarcze i ekonomiczne. Stąd też często ich teksty mają bardzo osobisty i emocjonalny charakter, co tylko przysparza im nowych czytelników. To kolejna cecha tej formy przekazu, którą można określić jako indywidualizm.

Większość popularnych blogów informacyjnych klasyfikuje się na pograniczu publicystyki. Autorzy nie tylko przybliżają bieżące wydarzenia, ale również wyrażają na dany temat własną opinię. Dodatkowo pod własnymi stwierdzeniami podpisują się własnym imieniem i nazwiskiem, co również jest pozytywnie odbierane, zwłaszcza w dobie anonimowych wpisów na portalach społecznościowych.

Atutem jest też indywidualna chęć do działania jaką ma bloger, nie poparta żadnymi zewnętrznymi wpływami i korzyściami, w tym finansowymi. To wzbudza wiarygodność, którą doceniają odbiorcy. Dlatego też znaczące na rynku firmy również starają się komunikować z potencjalnymi odbiorcami właśnie za pośrednictwem tych kanałów, wykorzystując do wyrażania opinii wpływowych influencerów.

 

Czy blog ma moc kreowania rzeczywistości?

 

Blogi informacyjne zdecydowanie mogą wpływać na opinie odbiorców. Ciężko jednak mówić o zmienianiu bieżącej rzeczywistości, gdyż opierają się na aktualnych wydarzeniach. Pojedynczy bloger nie jest w stanie zmienić przeszłości i dlatego często staje w opozycji do mediów, zwłaszcza jeśli ich działanie ogranicza władza. Jest jednak w stanie wywołać lawinę komentarzy i udostępnień zaledwie jednym wpisem, zwłaszcza jeśli dotyczy on sfery bieżącej polityki.

Nie można zaprzeczyć, że autorzy tekstów w blogosferze mają realny wpływ na przyszłe wydarzenia. Często ich grupy fanów są tak duże, że zaczynają realnie wpływać m.in. na decyzje polityków. Społeczne niezadowolenie może stać się podstawą do zmian działań rządzących. Podobnie jak wzrost pozytywnych opinii przekłada się na coraz szerszy elektorat wyborczy. Dlatego też politycy również starają się wykorzystywać tego typu kanały komunikacji, chociaż bezstronny odbiorca zdaje sobie sprawę, że prezentowane poglądy nie zawsze są tymi indywidualnymi.

Blogerów lubi też świat marketingu, zwłaszcza tych, którzy są opiniotwórczy i mają silny wpływ na swoich czytelników.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *